Ορμόνες και βάρος: Οι συνήθεις ένοχοι

• Ινσουλίνη
• Θυρεοειδικές ορμόνες

Οι αιτίες

Καθώς αυξάνουμε το σωματικό λίπος ή γινόμαστε λιγότερο δραστήριοι ως ενήλικες, η ευαισθησία στην ινσουλίνη συχνά μειώνεται οδηγώντας σε κακή υγεία και αύξηση βάρους. Οι θυρεοειδικές ορμόνες ελέγχουν το μεταβολισμό, την αύξηση βάρους και
πολλές άλλες σωματικές λειτουργίες.
Τα χαμηλότερα επίπεδα θυρεοειδικών ορμονών έχουν ως αποτέλεσμα τον υποθυρεοειδισμό και μπορούν να μειώσουν το μεταβολισμό μας, καθιστώντας πιο δύσκολη την απώλεια κιλών, την αξιοποίηση θρεπτικών συστατικών, τη διατήρηση των επιπέδων ενέργειας και την ανάκαμψη από μια προπόνηση.
Συνδυαστικά, η προβληματική λειτουργία της ινσουλίνης και ο βραδύτερος μεταβολισμός που προκαλείται από τη μείωση των επιπέδων της θυρεοειδικής ορμόνης μπορεί να δυσκολέψει τη μείωση βάρους, την επίτευξη των στόχων σου σε φυσική κατάσταση και να αυξήσει τα προβλήματα υγείας γενικότερα.

Ποιες ορμόνες φταίνε που νιώθεις αγχωμένη ή πεινασμένη;

Πώς επηρεάζει ο διαβήτης τις γυναικείες ορμόνες και τι πρέπει να κάνουν τα έφηβα κορίτσια
Η ινσουλίνη και οι θυρεοειδικές ορμόνες θα πρέπει να παρακολουθούνται, ενώ η λειτουργία του σακχάρου στο αίμα συνδέεται στενά με τη λειτουργία της ινσουλίνης και αυτή η σύνδεση το καθιστά σαφή δείκτη. Ο τρόπος ζωής επίσης επηρεάζει δραστικά τη λειτουργία της ινσουλίνης. Για παράδειγμα, μια κακή διατροφή που περιλαμβάνει υπερβολικές ποσότητες επεξεργασμένων τροφίμων, τροφών με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη ή μακροχρόνια υπερκατανάλωση θερμίδων θα είναι ένας βασικός λόγος εξασθένησης της λειτουργίας της ινσουλίνης και αυξημένου κινδύνου για διαβήτη τύπου 2.

Άλλοι παράγοντες, όπως η μειωμένη άσκηση, το άγχος, ο ύπνος και το υποδόριο κοιλιακό λίπος, επηρεάζουν επίσης τη λειτουργία της ινσουλίνης. Η διατροφή επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις θυρεοειδικές ορμόνες και το μεταβολισμό, ενώ νεότερη έρευνα δείχνει ότι κάθε είδος διατροφής επιδρά στο θυρεοειδή μας μειώνοντας το μεταβολισμό μας. Ακόμα και οι δίαιτες yo-yo επηρεάζουν αρνητικά τις ορμόνες του θυρεοειδούς μας, καθιστώντας πιο δύσκολη την επιτυχία με την απώλεια λίπους μακροπρόθεσμα.

Βρίσκοντας λύση

Οι απλές αλλαγές στον τρόπο ζωής που θα διατηρηθούν, όπως το να αποφεύγεις συνεχείς και
αυστηρές δίαιτες, να προσέχεις τη διατροφή σου και τις ποσότητες και η άσκηση υψηλής έντασης, θα βελτιώσουν την ευαισθησία στην ινσουλίνη και θα βοηθήσουν στη διατήρηση του βάρους.

 

Συνεργάστηκε ο Ανδρέας Θωμόπουλος, ενδοκρινολόγος διαβητολόγος, κλινικός
διαιτολόγος.

 

shape.gr